بررسی سطوح معنایی واژگان فؤاد، بطن، قلب و صدر با تکیه بر نقد ترجمه ها و تفاسیر
  • 1403/07/15 - 08:11
  • - تعداد بازدید: 78
  • - تعداد بازدیدکننده: 77
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /appsettingFree
دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار کرد:

بررسی سطوح معنایی واژگان فؤاد، بطن، قلب و صدر با تکیه بر نقد ترجمه ها و تفاسیر

جلسه دفاعیه دانشجو فریبا زارعی دهقانی رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش اعجاز در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی سطوح معنایی واژگان فؤاد، بطن، قلب و صدر با تکیه بر نقد ترجمه ها و تفاسیر با راهنمایی سرکار خانم دکتر زهره نریمانی و داوری جناب آقای دکتر مسعود اقبالی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

اولین قدم در فهم معارف قرآنی، آشنایی دقیق با واژه های قرآنی است. خصوصاً در زبان عرب گاهی برای یک معنا الفاظ متعددی وضع نموده اند، بنابراین برای آشنایی با ظرافت های معانی آیات الهی چاره ای جز آگاهی از مفردات کلمات قرآن نداریم و این مهم در واژگان قریب المعنا اهمیت بیشتری دارد.

در ساختار زبانی قرآن کریم هر واژه ای بار معنایی خاص خود را داشته و معنا و مفهوم آن در مقایسه با سایر واژگان قریب المعنی متفاوت است، لذا با توجه به اهمیت موضوع در این مطالعه در صدد بررسی سطوح معنایی واژگان فؤاد، بطن، قلب و صدر با تکیه بر نقد ترجمه ها و تفاسیر بعنوان موضوع پایان نامه برآمدیم تا برای پی بردن به تفاوت های این الفاظ، معنای لغوی آنها و سیاق آیاتی که این الفاظ در آنها بکار رفته اند مورد بررسی قرار دهیم، سپس معنای لغوی آنها را با معنای قرآنی ای که از این الفاظ استنباط می گردد مقایسه کنیم.

اهداف پژوهش در این پایان نامه شامل: 1- شناخت معنا و معنا شناسی 2- بررسی و تبیین لایه های معنایی آیات مرتبط با فؤاد، بطن، قلب، صدر در قرآن  3- بررسی و تبیین تفاوت های تفسیری و معنایی واژگان  فؤاد، بطن، قلب، صدر در قرآن می باشد.

مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از:

1- کلیات و مفاهیم پژوهش(اهداف پژوهش، سئوالات اصلی و فرعی و ...)

2- معناشناختی و سطوح معنایی فؤاد، بطن، قلب، صدر در قرآن

3- تفاوت ها و شباهت های معنایی و تفسیری  فؤاد، بطن، قلب، صدر در قرآن با تاکید بر ترجمه ها و تفاسیر

 

این پایان نامه در نهایت با کسب درجه بسیار خوب در این دانشکده پذیرفته شد.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1282
کلمات کلیدی
مدیر سایت کرمانشاه
خبرنگار

مدیر سایت کرمانشاه

تصاویر