کارکرد مفهومی واژه خیانت و جلوه های آن در قرآن کریم
  • 1403/07/10 - 09:05
  • - تعداد بازدید: 124
  • - تعداد بازدیدکننده: 118
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree
در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد:

کارکرد مفهومی واژه خیانت و جلوه های آن در قرآن کریم

جلسه دفاعیه دانشجو اعظم دارائی رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش اعجاز در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان: کارکرد مفهومی واژه خیانت و جلوه های آن در قرآن کریم با راهنمایی دکتر مسعود اقبالی و داوری دکتر زهره نریمانی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

هر واژه در قرآن کریم از لحاظ مفهومی، معنایی خاص را القا می‌کند. واژه خیانت و مشتقات آن در معانی مختلفی در قرآن آمده است. با آشنایی با لایه های معنایی آن در فهم هرچه بهتر تعالیم قرآنی موفق خواهیم شد.

پژوهش حاضر تلاش دارد با تحلیل و تفسیر آیات قرآن کریم به درک جامع تری از مفهوم خیانت در متون دینی دست یابد و جلوه های مختلف آن را در زمینه های اخلاقی واجتماعی و خانوادگی روشن سازد.

با توجه به تعالیم قرآن، خیانت به هرشکل و نوعی، هر چند که آسیب زدن به دیگران تلقی می‌شود ولی در واقع بیشترین آسیب را خود شخص خائن می بیند آیه 10 سوره تحریم می فرماید: ضرب اللّه مثلاً للّذین کفروا امْرأت نوحٍ و امْرأت لوطٍ کانتا تحْت عبْدیْن منْ عبادنا صالحیْن فخانتاهما فلمْ یغْنیا عنْهما من اللّه شیْئا و قیْل ادْخلاالْنّار مع الدّدخلین. ترجمه:خدا برای کافران، زن نوح و زن لوط (علیهما السلام) امثال آورده که تحت (فرمان) دو بنده صالح ما بودند و به آنها (نفاق) خیانت کردند و آن دو شخص(با وجودمقام نبوت) نتوانستند آنها را از(قهر) خداوند برهانند و به آنها حکم شد که با برزخیان در آتش درآئید.

ما در این پژوهش می‌خواهیم که ثابت کنیم که خیانت همسران انبیاء الهی در عمل منافی عفت نبوده، بلکه به معنای نقض عهد و پیمان ‌شکنی  برملا کردن اسرار همسرانشان بوده است.

چنانچه خیانت همسر نوح علیه السلام تهمت جنون زدن به پیامبر خدا وخیانت همسرلوط علیه السلام همکاری با دشمنان پیامبر خدا بوده است.

اصولا بنا بر دیدگاه شیعیان و بسیاری از علمای اهل سنت نسبت زنا به زنان انبیاء الهی اصلا امکان ندارد و آنها از این عمل شنیع مبرا هستند و اصلا دادن این نسبت به زنان ایشان توهین به ساحت پیامبران الهی است. ولی عده ای هم می گویند ارتکاب این عمل از زنان انبیاء امکان دارد ولی اتفاق نیفتاده است.

 

مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از:

1_ تبیین مفهوم واژه خیانت و مشتقات آن در قرآن کریم

2_ بررسی واژه خیانت در روایات

3_ انواع خیانت

4_ بررسی مفهوم خیانت همسران برخی انبیاء الهی، حضرت نوح و حضرت لوط علیهم‌السلام

5_ تحلیل داستانهای قرآنی مرتبط با خیانت همسران انبیاء الهی

6_ عواملی که باعث خیانت میشود(خودبرتر بینی، انحصارطلبی، بی تقوائی، ظالم بودن، مال دوستی، فرزند دوستی و… )

7_ جلوه های خیانت(خیانت به: خدا، پیامبر، مردم، امانت و روابط زناشویی)

 

 

این پایان نامه در نهایت با کسب درجه خوب در این دانشکده پذیرفته شد.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1259
کلمات کلیدی
مدیر سایت کرمانشاه
خبرنگار

مدیر سایت کرمانشاه

تصاویر