چاپ        ارسال به دوست

برگزاری جلسه دفاعیه

برگزاری جلسه دفاعیه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کرمانشاه

 به گزارش پایگاه قـرآنی دانشگاهی ایحاء ازكرمانشاه ؛ جلسه دفاعیه دانشجو روح انگیز امیری رشته تحصیلی تفسیر و علوم قرآن مجید مقطع کارشناسی ارشد با عنوان" بررسی تطبیقی کیفیت معاد در داستان حضرت ابراهیم و عُزیر از دیدگاه قرآن و روایات " با راهنمایی دکترزهره نریمانی و داوری دکتر مسعود اقبالی  با نمره 18:25 و کسب درجه بسیار خوب در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

 آیات شریفه‌ی ۲۵۹و۲۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره دو نمونه از معاد را (با توجه به فضای کلی سوره ی مبارکه بقره) بیان می کنند .

این که حضرت عُزَیر را یکصد سال می میراند و دوباره زنده می کند و به عنوان آیه ای به سوی قومش می‌فرستد

ونمایش زیبایی از زندگی دوباره  همچون زنده کردن چهار پرنده را در برابر چشمان حضرت ابراهیم به نمایش می‌گذارد. خداوند با قرار دادن این آیه ها در کنارهم و اشاره به بخشی از زندگی این پیامبران و نوع پاسخی که به درخواست های آنان می‌دهد مقام و جایگاه این دو پیامبر را  به ما نشان می دهد که یکی در پی رسیدن به عین الیقین و دیگری در پی دیدن حق الیقین و آرامش قلب است،یکی با فکر کردن به چگونگی زنده شدن استخوان های پوسیده به شگفت می‌آید دیگری در پی آن است که خودش درگیر زندگی بخشیدن دوباره به مردگان شود، یکی در پله ‌ی نخست و دیگری در پله های بالاتر شناخت خداوند، یکی در انتهای معجزات، به اعلم بودن خداوند می‌رسد و یکی مقام عزت و حکمت خداوند را با تمام وجودش در می‌یابد.

از دیگر آیه های قرآن که به طورِ غیر مستقیم، می‌تواند در فهمِ این آیات، یاریگرِ ما باشد؛ می توان به آیه ی ۶۵ سوره مبارکه‌ی آل عمران اشاره کرد که خداوند متعال می فرماید: يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ  أَفَلَا تَعْقِلُونَ"ای اهل کتاب، چرا درباره ی ابراهیم گفتگو و نزاع می کنید، در صورتی که تورات و انجیل بعد از او نازل شده است، آیا نمی اندیشید؟ "

و همچنین در آیه ۶۷ سوره ‌ی آل عمران می فرماید: مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ: ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، بلکه موحدی خالص و مسلمان بود و هرگز از مشرکان نبود. به وضوح می توان پی برد که یهودیان حضرت ابراهیم را یهودی می دانند و مقام ایشان را پائین تر از حضرت عُزَیر می دانند

 با توجه به آیه ی ۳۰ سوره ی توبه که می فرماید: وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ  و یهود گفتند عُزَیر پسر خداست، یهودیان در پی آن بودند که به حضرت عُزَیر مقام الوهیتی دهند و خداوند به غلو یهود جواب دندان شکنی می‌دهد.

مفسران آیات شریفه‌ی ۲۵۹و۲۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره را بصورت جداگانه بررسی و تفسیر نموده اند و هیچ یک از آنان در پی جستجوی شباهت ها و به ویژه تفاوت های این آیه ها نبوده اند، و به بررسی تطبیقی این آیات نپرداخته اند. لذا آنچه در این نوشتار مدنظر است این است که شباهت ها و به ویژه تفاوت های این دو آیه تبیین و تحلیل شود.

 

 

مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از :

1- تفسیر و تبیین آیات ۲۵۹ و ۲۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره.

2- شناخت نامه‌ی‌عُزَیر نبی علیه السلام، شناخت نامه‌ی  حضرت ابراهیم علیه السلام،

 

3- بررسی دو درخواست های مشابه،دو پیامبر در مورد زنده شدنِ مردگان و معادِ جسمانی از خداوند.


١٤:١٥ - چهارشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٩    /    عدد : ٤٧٥٩    /    تعداد نمایش : ٤١


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج