در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد:
بررسی و تحلیل های مقام معظم رهبری از رهنمودهای امیرالمومنین(ع) بار رویکردی بر مباحث تربیتی اجتماعی
جلسه دفاعیه دانشجو فاطمه عربی رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش اعجاز در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان بررسی و تحلیل های مقام معظم رهبری از رهنمودهای امیرالمومنین(ع) بار رویکردی بر مباحث تربیتی - اجتماعی با راهنمایی آقای دکتر مسعود اقبالی و داوری آقای دکتر مجید چهری در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.
در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:
موضوع بررسی و تحلیل رهنمودهای امیرالمؤمنین (ع) از دیدگاه مقام معظم رهبری با تاکید بر مباحث تربیتی- اجتماعی به تحلیل عمیق و جامع تعالیم و رهنمودهای ایشان در زمینههای تربیتی و اجتماعی میپردازد. این بررسی شامل تحلیل رهنمودها، تبیین اصول تربیتی و نقش عدالت اجتماعی است. در این راستا، تحلیل نقش تربیت اخلاقی، بررسی چگونگی اجتماعیسازی افراد، و تحلیل همزمان معنویت و عقلانیت نیز مورد توجه قرار میگیرد. هدف این پژوهش شناسایی و تبیین اصول و مبانی تربیتی است که از بیانات رهبر انقلاب و آموزههای امام علی (ع) استخراج میشود. همچنین، بررسی ارتباط بین رهنمودهای تربیتی مقام معظم رهبری و مفهوم عدالت اجتماعی که در اندیشههای امیرالمؤمنین (ع) به وضوح دیده میشود، از دیگر اهداف این تحقیق است. در نهایت، این پژوهش میتواند به درک بهتری از چگونگی پیوند بین تعالیم دینی و نیازهای اجتماعی معاصر کمک کند و راهکارهایی عملی برای بهبود وضعیت تربیتی و اجتماعی در جامعه اسلامی ارائه دهد.
بیانات مقام معظم رهبری به عنوان یک نظریه پرداز برجسته در مباحث تربیتی و اجتماعی، همواره راه گشای بن بستهای فکری نه تنها در جامعه ما، بلکه در سراسر جهان مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته است. مبانی فکری و شالوده دیدگاههای معظم له برگرفته از تعالیم قرآن کریم و فرمایشات معصومین (ع) است. توجه ایشان به رهنمودهای امام علی (ع) در نهج البلاغه و احادیث آن حضرت، به تحلیلهای عمیق تربیتی و اجتماعی انجامیده که خط مشی مناسب و برنامهای جامع برای رشد و تعالی جوامع اسلامی ترسیم نموده است.
بر اساس مبانی تحلیلی مقام معظم رهبری از رهنمودهای امیرالمؤمنین (ع)، دین اسلام نیز در احکام عبادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود، تربیت انسان ها را وجه همت خویش قرار داده است. از دیدگاه ایشان بر اساس رهنمودهای نهج البلاغه، تربیت انسان در جامعه صورت می گیرد زیرا انسان مدنی بالطبع است، او در جامعه با نهادهای خانواده، سیاست، اقتصاد، دین و تعلیم و تربیت سر و کار دارد و هر یک از آن ها هنجارها و ارزشهای ویژهای را از فرد انتظار دارند و اینجاست که فرد باید بر اساس فکر و منطق و مقتضیات کنش متقابل تصمیم بگیرد. از این رو، تصور این که تربیت فراگردی فردی است فکری خام و بی اساس است.
مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از:
- - تبیین آموزه های تربیتی از دیدگاه رهبری در کلام امیرالمومنین(ع)
- - تبیین آموزه های اجتماعی در کلام امیرالمومنین(ع) از دیدگاه مقام معظم رهبری
این پایان نامه در نهایت با کسب درجه بسیار خوب در این دانشکده پذیرفته شد.