انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار کرد :
تبیین اندیشه های علمی تفسیری امام خمینی (ره) در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه

به گزارش ایحاء از کرمانشاه؛ به مناسبت سی و ششمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) با همکاری انجمن علمی دانشجوئی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، نشست علمی با عنوان: تبیین اندیشه های علمی _ تفسیری امام خمینی (ره) با ارائه دکتر زهره نریمانی عضو هیأت علمی این دانشکده در سالن جلسات این مرکز برگزار گردید .
دکتر نریمانی در ابتدا ضمن عرض تسلیت سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی به حضار محترم در خصوص اندیشه های تفسیری و قرآنی این شخصیت عظیم الشأن فرمودند: امام خمینی(ره) به عنوان فقیه، فیلسوف، عارف، مصلح و سیاستمداری دینمدار، هر چند در زمینه علوم قرآن ـ جز تفسیر سوره حمد ـ اثر مستقلی از خود بر جای نگذاشته است، اما در میان نوشتهها و گفتههای ایشان، مسائل و نکاتی قابل توجه در مورد تفسیر قرآن وجود دارد که همهسونگری ایشان را در حوزه تفسیر و علوم قرآنی آشکار میکند.
امام خمینی (س) معتقد است قرآن می تواند همه نیازهای مادی و معنوی انسان را برآورده سازد؛ ایشان از قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت، رابط میان خالق و مخلوق، کتاب آدم سازی و راهنمای سلوک انسانیت یاد می کند و از اینکه حکومت های فاسد و ضد قرآنی، قرآن را از صحنه زندگی مردم خارج ساخته اند اظهار تأسف می نماید.
از جمله شیوه های امام خمینی (س) در تفسیر قرآن، روش قرآن به قرآن است. ایشان هم در فهم کلام و کشف مراد آیه از آیات دیگر بهره گرفته است و هم برای شناخت موضوع در یک آیه.
بهره گیری از سنت احادیث معصومان (ع) نیز در شیوه تفسیری امام خمینی (ره) نقش بسزایی دارند. ایشان پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) را مفسران حقیقی قرآن معرفی می کند که تمام اسرار آیات و ظواهر و بواطن قرآن را درک می کنند.
استاد نریمانی در پایان اظهار داشتند: امام خمینی (س) روش تدبر عقلی و اجتهادی را همراه با روایات تفسیری و دیگر شواهد قرآنی به کار می گرفت و بر این باور بود که حجیت معنای ظاهری کلام به عنوان مراد و مقصود جدّی گوینده بر بنای عقلا مبتنی است و این مبنا در خصوص ظواهر قرآن نیز جاری است. امام خمینی (ره) افزون بر برداشت های عرفانی از قرآن، از ذوق اهل معرفت نیز در تفسیر آیات بهره می برد.
نظر دهید