تحلیل و ارزیابی کاربست واژگان (جنّات عدن، فردوس، نعیم و مأوی) با تکیه بر تفسیر قرآن به قرآن
  • 1404/06/29 - 08:04
  • - تعداد بازدید: 159
  • - تعداد بازدیدکننده: 152
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree
در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد:

تحلیل و ارزیابی کاربست واژگان (جنّات عدن، فردوس، نعیم و مأوی) با تکیه بر تفسیر قرآن به قرآن

جلسه دفاعیه دانشجو آمینه حساس رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش اعجاز در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان: " تحلیل و ارزیابی کاربست واژگان (جنّات عدن، فردوس، نعیم و مأوی) با تکیه بر تفسیر قرآن به قرآن" با راهنمایی سرکار خانم دکتر زهره نریمانی و داوری جناب آقای دکتر مسعود اقبالی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

     قرآن کریم در توصیف پاداشهای اخروی صالحان، از واژگان گوناگونی برای بهشت بهره گرفته است؛ از جمله«جنّات عدن» «فردوس» «نعیم»و «مأوی». هر یک از این تعابیر، دارای بار معنایی خاص، سیاق کاربردی ویژه و ارتباط مغهومی با نوعی از سعادت اخروی هستند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل، ارزیابی و تبیین تفاوتها و مشترکات میان این واژگان، به بررسی آنها در سیاق آیات قرآنی و با تکیه برآرای مفسّران برجسته پرداخته است. این تحقیق، ضمن بررسی ریشه­ شناسی لغوی این واژگان و تحلیل محتوایی آیات مرتبط، تلاش دارد تا بهره­ گیری از تفاسیر معتبر شیعه و اهل سنّت ( از جمله تفسیر المیزان، مجمع البیان، تفسیر طبری، تفسیر فخر رازی و تفاسیر دیگر) به درکی جامع­ تر از مفهوم­ شناسی این واژگان در نظام معنایی قرآن کریم دست یابد. نتایج پژوهش نشان می­ دهد که هر یک از این واژگان با وجود اشتراک در معنای کلّی بهشت، دارای ویژگیهای معنایی، بافت کاربردی و سطحی از وعده و پاداش متفاوتند که گاه ناظر به درجات متعالی بهشت و گاه ناظر به اقسام خاصّی از مؤمنان و اعمال ایشان هستند. این واژگان صرفا مترادفهای زبانی نبوده بلکه حامل مفاهیم دقیق و هدفمندی در ساختار هدایتی قرآنند. معناشناسی و مفهوم شناسی واژگان یکی از مقدّمات تبیین آیات و فهم ان از رویکردهایی است که در پژوهشهای جدید قرآنی به آن توجّه خاصّی شده است. درمعنا شناسی بررسی یک واژه به دیگر واژه ­هایی که درآیات قبل و بعد آمده، همچنین به سیاق آیات و سوره ها و اقتضای حال آن بستگی دارد. بهره گیری از اسلوب های بیانی منحصر به فرد در تفهیم هرچه بهتر تعالیم الهی کمک می­کند و همچنین نوع خطاب درآیات قرآن که متناسب با مقتضای حال مخاطب و درخدمت القای مفاهیم قرآنی است. هر واژه و اصطلاحی درجایگاه خود معنی خاصّی دارد و نمی­توان واژه دیگری را جای آن گذاشت و درقرآن کریم هیچ واژه مترادفی وجود ندارد. بهشت که در قرآن کریم از آن با نام "جّنت"یادشده منزلگاه ابدی درجهان آخرت است و بهشتیان بندگان صالح خداوند هستند که نسبت به کارهای نیکشان و ترازوی اعمالشان درجاتی از بهشت جای دارند. نعمتها و لّذتهای بهشت تجلی اعمال و صفات اهل  بهشت است و به میزان درجات قرب آنان بستگی دارد. جنّت که معادل واژه بهشت است هم به صورت مفرد"جنت" و هم به صورت جمع"جنّات" در قرآن کریم آمده است. به صورت مفرد شصت و شش بار و به صورت جمع شصت و نه بار به مناسبتهای مختلف بکار رفته است. قرآن کریم منزلگاه پاکان درآخرت را با نامهای مختلفی بیان کرده است برخی ازآنها برای اشاره به ویژگیهای مختلف بهشت وبهشتیان است.

 

مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از:

-مقدمه

- فصل اوّل : کلیّات و مفاهیم

- فصل دوّم : کاربرد واژگان جنّات عدن، فردوس، نعیم و مأوی در قرآن کریم به ترتیب نزول

- فصل سوّم : نعمتهای بهشتیعوامل و موانع ورود به جنّاتوجه اشتراک و اختلاف جنّات

 

این پایان نامه در نهایت با کسب درجه عالی در این دانشکده پذیرفته شد.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 2732
کلمات کلیدی
مدیر سایت کرمانشاه
خبرنگار

مدیر سایت کرمانشاه

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید