مؤلفه های قرآنی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری (حفظه الله) با موضوع محور مقاومت
  • 1403/07/18 - 14:36
  • - تعداد بازدید: 77
  • - تعداد بازدیدکننده: 75
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
  • /appsettingFree
از اساتید دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه تشریح کرد:

مؤلفه های قرآنی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری (حفظه الله) با موضوع محور مقاومت

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی از اساتید دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در نشستی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله به بیان مؤلفه های قرآنی مقاومت در کلام رهبری پرداخت.

به گزارش ایحاء از کرمانشاه؛ به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله و همرزمان با وفایش به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری واحد فرهنگی - قرآنی جهاد دانشگاهی استان، نشست تبیینی با عنوان" مؤلفه های قرآنی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری(حفظه الله) با موضوع محور مقاومت " با ارائه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر صدیقی از اساتید حوزه و دانشگاه، و حضور مجید چهری رئیس دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، مهدی سوری معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان و جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.  

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین صدیقی، مدرس دانشگاه و استاد این نشست تبیینی با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای محور مقاومت و در صدر آنها شهید مجاهد سیدحسن نصرالله و تبریک انجام عملیات غرور آفرین وعده صادق 2 اظهار کرد: در موقعیت کنونی که در آن هستیم گاهی سؤالاتی در فضای جامعه، در فضای مجازی و گاهی در ذهن خودمان شکل می‌گیرد که ما در کدام نقطه عالم هستیم و چه می‌کنیم و این اتفاقات برای چه رخ می‌دهد. ما در یک نقطه مطلوبیم و یا در نقطه نامطلوب اگر که رهبری این انقلاب و این نظام در پی‌حمایت از یک افرادی در کیلومتر‌ها دورتر از اینجاست این براساس چه سیاستی راهبردی است، آیا ما براساس یک منافع استراتژیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشوری دیگر این کار‌ها را انجام می‌دهیم یا داستان فراتر از این ماجراست.

وی در ادامه افزود: آنچه امروز در این چند دقیقه می‌خواهیم گفتگو کنیم با توجه به عنوانی که برای این برنامه در نظر قرار گرفته شده «تبیین قرآنی مقاومت آن هم در کلام مقام معظم رهبری» است، یعنی اینکه آیا رویکردی که در فضای دفاع از جبهه مقاومت شکل گرفته است براساس چه مبانی است و چه اتفاقاتی دارد رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام صدیقی گفت: با چند نکته مطالب ارائه شده را جمع‌بندی می‌کنم که اولین بحث ما اهمیت «مقاومت» است. به هرحال هر کشور، ملت، مذهب، آئین و مرامی برای آنکه بتواند از آرمان، داشته‌ها و آنچه که مد نظر دارد دفاع کند باید پای آن بایستد وگرنه آن خاک را از تو می‌گیرند، اگر آرمان است از تو می‌گیرند، اگر موفقیت است از تو می‌گیرند و اگر حتی منابع زیر پای توست می‌آیند و در قالب‌های متنوع شما را استعمار می‌کنند و می‌برند. جهان چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان نزاع است. همانطور که قانون بقاع حیات تمام جانداران در یک نزاعی شکل گرفته، اگر چه فضای پیامبرانه این بود که آمدند تا مردم را به سمت‌وسویی فرا بخوانند که این نزاع‌ها پایان یابد.

وی یادآور شد: بار‌ها و بار‌ها در آیات قرآن اشاره شده که حکم آوردند تا براساس آن حکم، اختلافات از میان برداشته شود و بگویند مبنا آن چیزی است که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده؛ بین نژاد‌های مختلف چه سیاه و چه سفید تفاوتی وجود ندارد تا نزاع‌ها کنار رود همچنین خداوند در قرآن کریم فرموده است هیچ قومی بر دیگری برتری ندارد همچنین در آیات قرآن کریم آمده است که در نظام اقتصادی عدالت برقرار شود و کار پیامبرانه این بود. اما هم در پیش از آمدن پیامبران و هم هنگامه حضور آنان و پس از آنها همیشه درکنار فضای پیامبرانه، فضای طاغوت هم هست. در قرآن آمده است که ما در هر امتی پیامبران را مبعوث کردیم «أن اعبدوا اللّه واجتنبوا الطّاغوت؛ سوره مبارکه النحل آیه ۳۶» یعنی این موانع باید برطرف شود، پس نکته اول ما برای آنکه آن چه را درست می‌دانیم در جهان حاکم شود و به آن نتیجه برسیم بلکه جلوتر برویم چاره‌ای جزء ایستادگی و مقاومت نداریم. اگر می‌توانیم با کمترین هزینه‌ها انجام دهیم همان را انتخاب می‌کنیم. اگر واقعاً دیگر کشورها، ملت‌ها و ادیان توانستند در قالب واقعی گفت‌وگوی تمدن‌ها جلو بروند، خوب گفتگو می‌کنیم و چه ایرادی دارد و نیازی به برخورد و مقابله نیست بلکه خود قرآن فرمود «قل یا أهل الکتاب تعالوا إلىٰ کلمةٍ سواءٍ بیننا وبینکم ألّا نعبد إلّا اللّه ولا نشرک به شیئًا ولا یتّخذ بعضنا بعضًا أربابًا؛ سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴» لذا از فرمایش مقام معظم رهبری استفاده می‌کنیم که در سال ۱۳۹۸ در مراسم یادبود امام راحل فرمودند: بنده وقتی به این خصوصیات امام (ره) نگاه می‌کنم و به آیات قرآن مراجعه می‌کنم، می‌بینم امام (ره) حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ما زمانی قرائت قرآن داریم، زمانی حفظ قرآن، زمانی فهم قرآن و زمانی حکومت قرآن را داریم و برخی کتاب‌هایی با این عنوان چاپ کرده‌اند، اگر کسی می‌خواهد قرآن را در جهان، در زندگی و در جامعه حاکم کند باید بتواند تا آیات را با مقاومت خود معنا کند.

وی با اشاره به این پرسش که مبنای قرآنی مقاومت چیست؟ و ما براساس کدام مبنای قرآنی این راهبرد مقاومت را انتخاب می‌کنیم، گفت: اولین مورد در این بحث ایمان به خداست و نکته اول در بحث مقاومت ایمان است «إنّ ٱلّذین قالواْ ربّنا ٱللّه ثمّ ٱسۡتقٰمواْ؛ سوره مبارکه فصلت آیه ۳۰» یعنی وقتی کسی به خداوند ایمان آورد، خداوند برای او مسیر مقاومت را قرار داده است و ایمان نیازمند استقامت است. چون مؤمنین بر آنچه ایمان دارند پایمرد می‌ایستند و البته باور داریم که برکات هم می‌آورد. «ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون إن کنتم مؤمنین؛ سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۹» و ایمان مبنای مقاومت و هم شرط مقاومت است. ما، چون مؤمن هستیم مقاومت و ایستادگی می‌کنیم و تا وقتی بر این مقاومت می‌توانیم استوار باشیم که ایمانمان پا برجا باشد و هر چه ایمان بالاتر، استواری و ایمانمان بالاتر است مثل سیدالشهدا (ع) که ایمانشان در نقطه اوج است و می‌تواند این همه مصیبت ببیند و ما باید مقاومت کنیم.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به نکته دوم در این بحث با بیان اینکه که مبانی مقاومت چیست، اظهار کرد: مبنای مقاومت اول ایمان به خداست و اگر بخواهیم نمونه‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در این باب نقل کنیم، می‌فرمایند: وقتی می‌گوییم مبارزه معنایش این است که در این موضع قدرتمندانه و برخاسته از ایمان و اراده می‌ایستیم و تسلیم کسی نمی‌شویم و در فرمایشی دیگر از رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: وقتی انسان مؤمن شد و دل او باور کرد در میدان جنگ هم مثل یک گلوله آتش در دل هدف می‌نشیند. این نتیجه ایمان و ارتباط با خداست.

وی دومین مبنا را دستور الهی به استقامت دانست و در خصوص اینکه چرا مقاومت می‌کنیم، افزود: براساس دستورات دینی به ما دستور داده‌اند که پایمردانه پای مرام، آئین و مذهبتان بایستید. برای دفاع از مظلوم بایستید و ارزش انسانی شما به این موضوع است و ارزش انسانی شما در پیشگاه خداوند به اندازه میزان مقاومتی است که شما در مسیر اهداف الهی دارید و آیات و روایات مختلفی در این خصوص داریم از جمله آیه شریفه که معروف است در سوره مبارکه هود و می‌فرماید: «فاستقم کما أمرت ومن تاب معک ولا تطغوا ۚ إنّه بما تعملون بصیرٌ؛ سوره مبارکه هود آیه ۱۱۲» براین اساس است که چرایی استقامت ما معلوم و مشخص است، چون خداوند از ما خواسته؛ مقام معظم رهبری می‌فرمایند: شما اقلاً در هر نماز دو بار و هر روز خدمت خداوند عرضه می‌دارید «اهْدنا الصّراط الْمسْتقیم «و معمولاً انسان یکبار دعا می‌کند اینکه دائم صراط مستقیم را از خداوند می‌خواهید همان استجابت «فاسْتقمْ کما أمرْت» است و استقامت به خصوص برای ما که کارگزار و مسئولیم بارمان را سنگین‌تر کرده است و این استقامت دعا می‌خواهد.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اینکه در راه رفته‌ایم، آیا می‌توان در این راه ایستاد، گفت: راهی که خداوند متعال و اسلام به ما می‌آموزد این است «فلذٰلک فادع ۖ واستقم کما أمرت؛ سوره مبارکه الشورى آیه ۱۵» راهی که شناخته‌اید با دقت پیش بروید و قدم‌ها را محکم و استوار بردارید و استقامت به خرج دهید. اگر استقامت به خرج دادیم آنوقت به اهداف عالی اسلامی خواهیم رسید.

وی سومین نکته از این نشست را مبنای توکل و اعتماد به خدا دانست و افزود: چرا برخی نمی‌توانند در برابر رسیدن به هدفی که دارند، مقاومت کنند. آیا، چون پشتوانه ندارند، اما کسی که اهداف الهی را انتخاب کرد پشتوانه‌ای دارد که مثل او کسی ندارد و می‌فرماید: وقتی خیلی از مؤمنان یا حتی گاهی پیامبران الهی دچار چالش می‌شدند این کلید واژه تمام آنان بود «وما لنا ألّا نتوکّل على اللّه وقد هدانا سبلنا ۚ ولنصبرنّ علىٰ ما آذیتمونا ۚ وعلى اللّه فلیتوکّل المتوکّلون؛ سوره مبارکه ابراهیم آیه ۱۲» و ما می‌توانیم در مسیر درست حرکت کنیم و در راهی که خداوند گفته پیش بریم ما با تعداد ابزار‌های نظامیمان سنجیده نمی‌شویم، با تعداد نقشه‌های نظامی شمرده نمی‌شویم با خیبرشکن‌ها شمرده نمی‌شویم، حساب ما با احتساب آن است که اگر خدا یک طرف باشد چه می‌شود این داستان و یک طرف ماجرا اگر خدا نباشد چه؟حساسیت روی این قسمت است که کسی بداند اولاً بر مدار اهداف الهی دارد حرکت می‌کند امروز آیا کسی هست در دنیا که بگوید دفاع از مظلوم کار بدی است؟ آیا کسی در دنیا داریم! امروز طفل شیرخواره بالغ بر چند ده هزار در غزه از دست رفته‌اند چرا جبهه استکبار کودکان، زنان و افراد عادی که کاری با جنگ ندارند را قتل عام می‌کند آیا در این فضا هدف الهی و انسان دوستانه است؟

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروز تمام آزادگان عالم که ممکن است اعتقادات دینی نداشته باشند دلشان به حال زنان و کودکان بیگناه غزه می‌سوزد در مقابل برخی از کشور‌های مسلمان هم هستند که برای نجات هم‌زبانان خود هیچ همراهی ندارند، علت چیست؟ افزود: دفاع از مظلوم جرأت ایستادن برمبانی دین و آئین می‌خواهد که برخی از کشور‌های عربی ندارند یعنی حتی برخی از آنان ادعای عربیت دارند و اگر همان شرافت عربیت را می‌داشتند و از یک قبیله دفاع می‌کردند امروز وضعیت فرق داشت، اما آن را هم ندارند و دلیل آن هم این بوده، چون استعمار و استکبار نخواستند داشته باشند و در این موضوع رهبر معظم انقلاب فرموده است: ملت‌هایی که فکر، هویت و انگیزه‌ای دارند متکی به خداوند هستند و توکل بر خدا دارند، می‌ایستند و خدای متعال به آنان کمک خواهد کرد «ولو قاتلکم الّذین کفروا لولّوا الأدبار ثمّ لا یجدون ولیًّا ولا نصیرًا؛ سنّة الله الّتی قد خلت من قبل و لن تجـد لسنّة الله تبدیلًا سوره مبارکه الفتح آیه ۲۲» این مطالب تماماً در متن فرمایشات مقام معظم رهبری بدان اشاره شده است؛ و این سنت الهی است اگر مسلمانان بایستند بر سازوبرگ قدرت‌های طاغوتی و مستکبر پیروز خواهند شد و این اصلاً به تعداد و عدد و رقم کار ندارد یعنی اینکه فضای نظامی قوی در پس ایمان قوی است که اثر می‌کند.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به چهارمین نکته در این بحث که مبنای مقاومت و اعتماد به وعده‌های الهی است، اظهار کرد: ما ایمان داریم و مقاومت می‌کنیم و مادستور به مقاومت داریم و مقاومت می‌کنیم و ما توکل بر خدا داریم و مقاومت می‌کنیم و اعتماد به وعده‌های الهی داریم و می‌دانیم که آخر ماجرا سردار سلیمانی شهید می‌شود، سیدحسن نصرالله و اسماعیل هنیه به شهادت می‌رسند و هر آنچه که می‌خواهد اتفاق بیافتد و ده‌ها نفر دیگر به شهادت برسند، اما آخر داستان را می‌دانیم چیست، آخر داستان آن چیزی است که خداوند به ما وعده داده است و عده خداوند هرگز تخلف نپذیرد و وعده خداوند حتماً آمدنی است و مقام معظم رهبری در خصوص تحقق وعده‌های الهی می‌فرمایند: همواره تحقق معجزه‌گون وعده‌های الهی نشانه امیدبخشی است. نشانه امیدبخشی که تحقق وعده‌های بزرگ‌تر را نوید می‌دهد حکایت قرآن از دو وعده‌ای که خدواند به مادر حضرت موسی(ع) داد نمونه‌ای از این تاکتیک ربوبی است در آن هنگامه دشوار که فرمان به آب افکندن صندوق حامل نوزاد داده شد و خطاب الهی فرمود «إنّا رادّوه إلیک وجاعلوه من المرسلین؛ سوره مبارکه القصص آیه ۷» تحقق وعده اول نشانه وعده بزرگتر دوم بود که بسطی بزرگتر و مستلزم رنج، صبر و پایداری بود.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: خداوند به ما وعده داده که سرانجام «وعد اللّه الّذین آمنوا منْکمْ وعملوا الصّالحات لیسْتخْلفنّهمْ فی الْأرْض کما اسْتخْلف الّذین منْ قبْلهمْ ولیمکّننّ لهمْ دینهم الّذی ارْتضىٰ لهمْ ولیبدّلنّهمْ منْ بعْد خوْفهمْ أمْنًا ۚ یعْبدوننی لا یشْرکون بی شیْئًا ۚ ومنْ کفر بعْد ذٰلک فأولٰئک هم الْفاسقون؛ سوره مبارکه نور آیه ۵۵» وعده الهی و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کرده است.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اینکه از اهمیت و مبانی مقاومت صحبت کردیم، الان باید از بایسته‌های مقاوت صحبت کنیم، گفت: اولین آن بصیرت است در این خصوص مقام معظم رهبری فرمودند: «گاهی انسان صادق البته بخاطر عدم بصیرت داخل نقشه دشمن کار می‌کند، یک عده مسلمان ساده و بی‌بصیرت کار سوریه را به آنجا رساندند که مشاهده می‌کنیم و این کاری بود که دشمن کرد و مسلمانان ساده لوح هم در نقشه دشمن قرار گرفتند و جدول دشمن را پر کردند این اتفاق در موارد زیادی می‌افتد. فرمایشات دیگری نیز مقام معظم رهبری در خصوص بصیرت دارند که به هرحال مسلمانان خودشان تن دادند و این اتفاق رقم خورد. بسیاری از افرادی که به داعش پیوستند در واقع از فضای مدرنیته زده شده بودند از فضای دوری از دین زده شده بودند. خواستند بگویند که قدم خیری برمی‌داریم، اما ندانستند که چه می‌کنند و در یکی از پازل‌های دشمن بازی می‌کنند، چون بصیرت لازم را نداشتند.

وی یادآور شد: اگر ما قرار است مقاومت انجام دهیم به هرحال با سختی‌هایی روبه‌رو هستیم باید این مهارت تاب‌آوری و "صبر" که کلید واژه قرآن است در جامعه و فضای زندگی شخصی خودمان آن را گسترش دهیم و می‌دانید که این اتفاق صرفاً یک اتفاق شخصی نیست و در آیه آخر سوره مبارکه آل عمران «یا أیّها الّذین آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون؛ آیه ۲۰۰» باید صبر کنیم و پای هدف درست باید صبر اجتماعی داشته باشیم باید دست به دست هم بدهیم تا این صبر را رقم بزنیم و گفتمان حق را یادآوری کنیم.

این مدرس دانشگاه افزود: ارتباط پیوسته اجتماعی یعنی "تشکل و مقاومت" تشکل می‌خواهد و جوانان حزب‌الله و فلسطین و محور مقاومت با تشکل بر مبنای ایمان جلو می‌روند؛ و تقوا پیشه می‌کنند.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به نکته پایانی این نشست، گفت: در آیه پایانی سوره مبارکه آل‌عمران از صبر گفتگو کردیم به ویژه در فضای مقاومت و ایستادگی. همچنین آرمان‌ها و مقاومت برای دفاع از مظلومان خودش را زمانی نشان می‌دهد که صبر جمعی داشته باشیم و در قالب تشکل پیش برویم و مراقبت کنیم با آسیب مواجه نشویم.

ان شاءالله درسایه حکومت علوی، حکومت مهدوی قائم آل محمد(عج) حاصل خواهد شد.

 

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1296
کلمات کلیدی
مدیر سایت کرمانشاه
خبرنگار

مدیر سایت کرمانشاه

تصاویر