آسیب شناسی مبانی و روش های تاریخ قرآن پژوهی مستشرقان
  • 1403/07/09 - 08:16
  • - تعداد بازدید: 136
  • - تعداد بازدیدکننده: 120
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree
در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد:

آسیب شناسی مبانی و روش های تاریخ قرآن پژوهی مستشرقان

جلسه دفاعیه دانشجو آرزو بقش رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش اعجاز در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان: آسیب­ شناسی مبانی و روش­های تاریخ قرآن­ پژوهی مستشرقان با راهنمایی جناب آقای دکتر مجید چهری و داوری سرکار خانم دکتر زهره نریمانی در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

دانش تاریخ قرآن یک اصطلاح نوپدید می­باشد. نخستین بار تئودور نولدکه (1930م) خاورشناس آلمانی درسال 1860 میلادی کتابی با عنوان « تاریخ قرآن » منتشرکرد. مستشرقان  برای  زیر  سؤال  بردن  وحیانی  بودن  قرآن­ کریم سعی بر آن دارند تا مصادر و منشأهای گوناگونی را برای آن مطرح کنند در این خصوص مبانی و روش­های مختلفی را نیز به کار برده­اند پیرامون نظریات خود مقالات وکتب فراوانی را به رشته ­ی تحریر در آورده‌اند.در این پایان نامه سعی شده تا مهم­ترین روش­های قرآن پژوهی آنان در حوزه تاریخ قرآن بررسی و سپس به آسیب­ شناسی مبانی و روش‌های آنان پرداخته ‌شود.

قرآن کریم کلامی وحیانی و معجزه پیامبر گرامی اسلام است. مسلمانان اعتقاد دارند قرآن وحی الهی است و بشری در آن دخل و تصرفی ندارد، اما مخالفان وقرآن پژوهان از آن جمله کسانی هستند که عقیده دارند قرآن کلامی وحیانی نیست و به هر طریقی سعی بر آن دارند تا این عقیده خود را به اثبات برسانند. هرچند آن‌ها این نظریات خود را مطرح کرده­ اند اما خالی از اشکال هم نیست و اندیشمندان مسلمانان در مقابل دیدگاه آن‌ها به بحث و آسیب شناسی مبانی و روش‌های آن­ها پرداخته و از قرآن دفاع کرده­اند. هر چند خداوند متعال در آیات قرآن کریم صراحتاً اعلام داشته قرآن وحی بوده و هیچ  بشری حتی شخص نبی مکرم اسلام در آن دخل وتصرفی ندارد. به همت پیامبر ومسلمانان از همان ابتدای نزول قرآن کریم ثبت وضبط شده و بدون آن­که کلمه ای به آن اضافه یا کم شود، شخص پیامبر بر این کار به ­طور دقیق نظارت داشته ­اند. و قرآن برای پیامبر صفت امی را به کار می‌برد. واژه امی به معنای کسی که درس نخوانده و ننوشته است این آیه به مطلب اشاره دارد که پیامبر قبل از نزول قرآن سواد خواندن و نوشتن نداشته پس نمی­تواند کلامی را بیاورد که پس از گذشت 1400 سال نه تنها از شکوه آن کاسته نشده بلکه روز به روز بر شکوفایی آن افزوده می‌شود.

 

مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از:

 فصل اول:کلیات ومفاهیم

فصل دوم:معرفی مهم­ترین مستشرقان و آثار قرآن ­پژوهی آنان

فصل سوم: آشنائی با مبانی و روش های قرآن پژوهی مستشرقان در دانش تاریخ قرآن

فصل چهارم: مهمترین آسیب های وارد بر مبانی و روش های تاریخ قرآن پژوهی مستشرقان

 

 

این پایان نامه در نهایت با کسب درجه بسیار خوب در این دانشکده پذیرفته شد.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1242
کلمات کلیدی
مدیر سایت کرمانشاه
خبرنگار

مدیر سایت کرمانشاه

تصاویر